Tuesday, September 6, 2011

Catatan Raya Siri 3 - Sedih

Ok. Ini mungkin hanya perasaan mama. Harap apabila kalian membacanya, pertimbangkanlah sewajarnya. Mama pun hanyalah manusia biasa yang bisa melakukan kesilapan dan kekhilafan.


Hari raya yang lepas (2011) banyak sangat menyentuh hati mama. Itu lah...kata orang tua-tua, jauh bau wangi..dekat bau tahi. Seperti tahun-tahun lepas, keluarga kita adalah paling lama akan menginap di kampung. Adik beradik abah yang lain macam Mak Anjang dan Mak Lang (mertua tinggal berdekatan) akan pulang ke rumah mertua secara alternate. Paklong pula biasanya menghabiskan masa di rumah tok & tokwan tidak melebihi 48jam.


Mama akui kesilapan mama. Mama memang bukanlah seorang ibu yang baik, mama bukan seorang ibu yang penyabar. Mama membesarkan kalian dengan jumlah kehadiran abah yang sangat sedikit. Ini bermakna mama sedaya upaya membesarkan kalian dengan cara mama tersendiri. Berkemungkinan cara mama agak kasar. Mama juga terbawa-bawa. Mama sukar mengawal perasaan di hadapan orang kerana banyak menghabiskan masa bersama kalian hanya di rumah. Akibatnya, mama melepaskan marah terhadap kakak di rumah Toklong Zul di Kupang. Tokwan berkecil hati dengan sikap mama dan mengambil sikap menyisihkan mama. Alahai...sudahlah berada di tempat orang, dibenci dan disisih pula. Sedih mama bukan kepalang, terbawa-bawa sehingga pulang. Sebab itu mama katakan, entah kan bila lagi kita akan beraya di sana.


Kecil hati mama tidak jatuh kepada satu perkara. Mama sangat berkecil hati bila anak-anak mama diperkatakan dan diperlakukan seperti kucing (binatang) yang tidak diperlukan. Kasihan sangat mama dengan dedeq. Mama tahu dedeq nakal berbanding dengan sepupu kalian Qaseh dan Dania. Mereka itu perempuan, mana kan sama perlakuan dengan budak lelaki seperti dedeq. Kalau diperhatikan, nama kalian sudah tidak disebut lagi oleh pakcik Aman mahupun tok dan tokwan. Kalau ada pun, cuma dengan nada kemarahan dan kebencian.


Mama tidak berniat untuk menjauhkan kalian daripada tok dan tokwan. Tapi mama rela menunggu kalian sedikit besar sebelum membawa berjumpa dengan mereka. Mama taknak lagi melihat kalian dimarah dan dimaki. I just can't.....hmmm...........I am sorry. :(


Akhir kata, mama mengharapkan lebaran akan datang lebih bermakna buat kita anak beranak. Kesusahan yang kita hadapi menjadi pengajaran untuk kita menghadapi hari mendatang dengan lebih baik, InsyaAllah.

0 comments: